Utbrenthet Behandling Psykolog Oslo

Utbrent og utmattet uten årsak?

Sliter du med intens og vedvarende tretthet selv etter at du burde vært uthvilt? Føler du deg utmattet og tiltaksløs til enhver tid? Føler du deg utbrent på en annerledes måte enn å bare føle at du er lei?

Her finner du noen av de viktigste symptomer assosiert med kronisk utmattelsessyndrom. Ikke alle opplever alle disse symptomene, og det kan være en rekke andre symptomer som ikke er oppført her. Disse er kun noen av nøkkel symptomene og må ha vært tilstede i minst seks måneder for at noen diagnose skal kunne stilles.

• Alvorlig mangel på energi og tretthet selv etter at du har sovet optimalt
  • At du fort blir utmattet etter minimale fysiske og/eller psykiske anstrengelser
  • Muskel og leddsmerter
  • Hodepine
  • Følsomhet for lys og høyt støynivå
  • Problemer med korttids hukommelse og konsentrasjon
  • Søvnforstyrrelser
  • Psykiske vansker som depresjon, angst, irritabilitet og panikkanfall
  • Mindre vanlige symptomer som svimmelhet, overflødig svetting, balanseproblemer og problemer med å kontrollere kroppstemperatur

Utbrenthet eller Chronic Fatigue Syndrome (CFS)

Utbrenthet eller Chronic Fatigue Syndrome (CFS) er en tilstand av intens tretthet og utmattelse. Det er også kjent som ME, som står for myalgisk encefalomyelitt. Myalgi betyr muskelsmerter og encefalomyelitt henviser til en betennelse i hjernen og ryggmargen. Sliter du med dette så kan psykologisk rådgivning og kognitiv atferdsterapi være til hjelp.

Kronisk utmattelsessyndrom

Kronisk utmattelsessyndrom er en tilstand sentrert rundt symptomer på alvorlig tretthet og utmattelse.
Selv om begge begrepene brukes om hverandre har det vært betydelig debatt om hvorvidt disse begrepene refererer til de samme eller forskjellig forhold. Ingen har skikkelig oversikt over hvor mange som lider av kronisk utmattelsessyndrom ME i Norge. Omtrent 250.000 mennesker i Storbritannia lider av CFS. Selv om alle potensielt kan lide av denne tilstanden, så er den muligens mer vanlig hos kvinner og utvikler seg mest sannsynlig i tidlig 20-årene til midten av 40-årene.

Noe som ofte er forvirrende med CFS, er at det ofte vil være tider når de vanligste symptomene som følelser av itens tretthet og utmattelse avtar og man opplever å være i stand til å nyte daglige aktiviteter. Samtidig så kan dette fort skifte og symptomene kan andre ganger alvorlig påvirke hverdagen, generell helse og opplevelsen av lykke.
Symptomene på CFS varierer ofte en del fra person til person. Det finnes allikevel noen generelle symptomer. De vanligste kjennetegnene er: følelser av intens tretthet og utmattelse, problemer med hukommelse, konsentrasjon og en generell følelse av ubehag eller mangel på velvære. Mange av disse symptomene overlapper med de av depresjon, inkludert dårlig konsentrasjon, ekstrem tretthet, og søvnforstyrrelser. Det er imidlertid tilstedeværelsen av de fysiske symptomene på CFS som skiller diagnosen.

Finnes det en kur for kronisk utmattelsessyndrom?

Det er per i dag ingen kur for kronisk utmattelsessyndrom. Behandling er primært rettet mot å håndtere symptomer og hjelpe klienten til å tilpasse seg dagliglivet. Vi kan tilby psykologisk hjelp og støtte til personer med kronisk utmattelsessyndrom som muligens kan bidra til å forbedre både fysisk og følelsesmessige velvære.

Hvordan kan rådgivning hjelpe med kronisk utmattelsessyndrom?

Selv om ingen nåværende kur finnes for kronisk utmattelsessyndrom, så kan vi tilby profesjonell hjelp til hvordan best mulig håndtere symptomer og overvinne både de psykologiske og følelsesmessige problemer som omgir denne tilstanden. Spesielt kan negative følelser som stress, sinne, frykt, frustrasjon og avmakt forverre symptomene og føre til en ond sirkel av oppgitthet og at man mister motet. Terapi kan bryte disse negative syklusene ved primært å hjelpe til med å takle disse komplekse og ofte sterke negative følelsene assosiert med kronisk utmattelsessyndrom.  Profesjonell psykologhjelp kan også bidra til å utvikle effektive mestringsstrategier for å endre måten personen tenker, føler og oppfører seg. Ved å identifisere slike negative tanker og atferd, kan personen begynne å øke opplevd følelse av kontroll over egen tilstand og slik mestre symptomene mer effektivt. Kognitiv atferdsterapi har vist seg effektiv med tanke på å redusere stress assosiert med kronisk utmattelse. Som oftest vil man kombinere flere metoder for å skreddersy behandlingen til personens spesifikke behov for optimale resultater.

[Web-Dorado_Zoom]

Hvorfor du bør velge Psykologen i Oslo

ENKELT Å BESTILLE TIME

Psykolog i Oslo med online booking system. Book prøvetime idag!

ONLINE BOOKING

Du kan enkelt bestille time hos din psykolog med vårt online bookingsystem. Den fungerer like bra på din mobiltelefon som på din pc eller nettbrett.

CHAT & FORUM

Trenger du noen å snakke med? Chat gratis med psykolog eller psykologistudenter.

VI ER HER FOR Å LYTTE

Vil du snakke? Kom i kontakt med noen som virkelig vil lytte. Gratis og konfidensielle samtaler med psykolog eller psykologistudenter ved Psykologen i Oslo. Les mer..

SENTRALT I OSLO

Du finner oss midt i Oslo på Grünerløkka. Kort vei til buss, trikk og parkering.

LANDSDEKKENDE PSYKOLOGTJENESTER

Ikke i Oslo? Hvorfor ikke sitte komfortabelt i din egen sofa og snakke med psykologen på Skype! Ute på reise og trenger en kort prat med din psykolog? Vi er på Skype og tlf.

KORT ELLER INGEN VENTETID

Vi leverer rask tilgang til private psykologtjenester. Landsdekkende online terapi via Skype.

TERAPI PÅ DAGEN VIA SKYPE & TELEFON

Hos Psykologen i Oslo kan du forvente profesjonell og personlig psykolog tjenester med kort eller ingen ventetid.

Å finne den rette psykologen

Å ta det første skrittet å gjøre en avtale hos en psykolog kan oppleves som forvirrende, stressende og i noen tilfeller en skremmende prosess. Psykologen i Oslo er her for å lytte og fortjene din tillit. Nå kan du bestille prøvetime til redusert pris. Vi svarer mer enn gjerne på alle spørsmål.

PSYKOLOGEN I OSLO, PSYKOLOG FOR ALLE

Kom i kontakt med oss

Ofte Stilte Spørsmål

Det er mange spørsmål om prosessen med psykologtjenester og psykoterapi. I vår FAQs, svarer vi på de vanligste spørsmålene. Hvis du ønsker å stille oss spørsmål, kan du bruke vårt kontaktskjema, chat eller forum.

CHAT
Forum
FAQ’s

Hva kundene sier om Psykologen i Oslo

Redan efter första besöket upplevde jag att Krizstina förstod vad jag menade och hjälpte mig att se bakom tankar och känslor vilket gav mig, och fortfarande ger mig, en aha-känsla och något att fundera vidare på.
Takk for en veldig fin time i dag. Jeg følte meg sterkere etterpå og har fått et mer positivt syn, både på meg selv og situasjonen rundt.
Vil også komplimentere deg på hvor god du er i dette! Det er helt phenomenalt hvor fort du klarer å forstå en annen person og hvordan du tar det videre. En måte å forklare det på er at i timene dine går man i slags følelsesmessige “reiser”, ikke bare en samtale.
Jeg opplever at psykologen gir av seg selv, også som privatperson. Psykologen har fortalt litt om seg selv oppi alt dette med meg, og det setter jeg pris på. Det opplever jeg at gjør vårt «forhold» mer personlig, noe som får meg til å føle meg mer vel, og gjør det lettere å snakke.
Book prøvetime online idag!

Unikt tilbud! Prøvetime med rabatt ut sommeren!

En innledende prøvetime med rabatt uten noen forpliktelser. Dette gir deg en sjanse til å diskutere om terapi er riktig for deg før du forplikter deg til ytterligere terapi. Vi skreddersyr terapi til hver enkeltes behov.
Psykologen i Oslo – Psykolog for alle!Book prøvetime online idag!